1 + 1 = 3 bij Berkleba
Berkleba wordt vol enthousiasme en energie gerund door echtpaar Matthi en Hanita Rietrae. Matthi nam het bedrijf in 2005 over van de eerste eigenaar. In 2009 werd Hanita mede-eigenaar, omdat ze voelde dat Berkleba iemand zoals haar nodig had. Bovendien had Matthi behoefte aan iemand die naast hem stond.
De magie van de samenwerking tussen Matthi en Hanita? Bij hen wordt 1 + 1 geen 2, maar 3. Samen zijn ze meer dan de losse componenten. Matthi is degene die ontzettend veel kennis heeft en Hanita brengt, naast dat ze inmiddels ook veel kennis heeft, een groot deel van de menselijke factor in. Ze bezoeken dan ook regelmatig samen de klanten en fabrikanten van Berkleba. Bij deze bezoeken merken ze vaak dat er al snel een band ontstaat die verder gaat dan het puur zakelijke contact, zonder dat ze daarop uit zijn.
In het begin moesten de twee echt hun weg vinden samen, vertelt Hanita. Ze schakelden een bedrijf in dat ondersteuning bood in business development. Zij hielden een spiegel voor, die liet zien dat het anders kon, en eigenlijk moest. De werkzaamheden moesten beter en eerlijker worden verdeeld. Voor Matthi, zelfverklaarde control freak, betekende dit meer loslaten. Een zwaar, maar toch ook mooi proces, zoals hij het zelf omschrijft.
Het echtpaar ziet zichzelf als fanatieke verbinders. Het fanatieke stukje komt bij Matthi vandaan, vertelt Hanita. Hij gaat altijd door tot hij een oplossing heeft. Eerder laat het hem niet los. Dat fanatisme is een rode draad in zijn leven. Niet alleen bij Berkleba, maar ook privé. Het stukje verbinding heeft bij Matthi moeten groeien. Langzamerhand kreeg hij meer interesse in zaken buiten de techniek om. Het échte verbinden ligt verankerd in Hanita, geeft Matthi aan. Zij heeft het plezier in het werk ingebracht bij Berkleba en het woord zelfs toegevoegd aan de missie van het bedrijf.
Hanita heeft een andere kijk op zaken. Zo ontwikkelde ze bijvoorbeeld een brochure op basis van toepassingen van producten. De inspiratie hiervoor ontstond deels door een filmpje van Jos Burgers dat Matthi en Hanita zagen, genaamd ‘Boren en gaten’. Samengevat staat hierin centraal dat bedrijven die boren verkopen, denken dat hun klanten behoefte hebben aan een boor, terwijl ze helemaal geen boor willen, maar een gat. De boor is puur het middel om dat te bereiken. Dit is precies de benadering van Berkleba. Wij weten wat de klant wil bereiken en vinden daar een passende oplossing voor, ook als we die niet op de plank hebben liggen.
Niet alleen Matthi en Hanita zijn fanatieke verbinders, dat geldt voor het hele team. We hebben allemaal ontzettend veel plezier in ons werk en in het contact met onze klanten. Dit zit in het DNA van Berkleba. Gaat dan altijd alles over rozen? Zeker niet. Maar de kracht van Matthi en Hanita is dat een van de twee aan de bel trekt als diegene ziet dat 1 en 1 niet meer 3 is, maar slechts 1,5. Zo houden ze elkaar scherp.
Misschien wel het allerbelangrijkst is de ongelooflijke drive die het echtpaar bezit. Hier zijn ze zich heel lang niet bewust van geweest, vertelt Hanita. Met de aandacht van Berkleba kunnen bedrijven mooiere producten produceren, of produceren op een manier die sneller of voordeliger is. Matthi geeft aan dat klanten soms tegen hem zeggen dat ze zouden willen dat alle leveranciers zo waren als Berkleba. Een heel mooi compliment, want voor ons is het niet meer dan normaal, maar voor onze klanten betekenen die normen duidelijk meer dan wij ons beseffen.