Over ons

1989 Magazijn Berkleba in Toldijk2

1989 – Oprichting van Berkleba

Op 1 april 1989 wordt Bernards Kleefbanden, afgekort naar Berkleba®, opgericht in Toldijk.
Frans komt uit de tapewereld en besluit samen met zijn vrouw Aartje voor zichzelf te beginnen in Toldijk, een klein dorp in de Achterhoek. Ze houden kantoor aan huis en hun magazijn ligt op loopafstand in hetzelfde Toldijk. Berkleba is, zoals de naam al doet vermoeden, een leverancier van zelfklevende tapes. Frans heeft al snel door dat hij zich moet onderscheiden door zijn kennis te vergroten en te delen met zijn klanten. Van meet af aan staat Berkleba bekend om de goede producten, maar vooral ook om de kennis die Frans heeft over de producten en hun toepassingen.

2002 – De meest complete tapecatalogus komt uit

Een brochure met ons hele kernassortiment komt beschikbaar. Deze wordt jarenlang gekoesterd door onze klanten. Ze voorzien de pagina’s van opmerkingen en lezen de brochure soms zelfs volledig stuk.

Over ons

2005 – Een nieuwe eigenaar

Matthi Rietrae wordt de nieuwe eigenaar van Berkleba. Op dat moment wordt het hele klantenbestand nog bijgehouden in een kaartenbak. Dat geldt ook voor alle gespreksverslagen en prijsafspraken. Dat moet anders besluit Matthi, dus de kaartenbak verdwijnt en alles wordt geautomatiseerd.

2005 Pand in Lienden

2005 – Verhuizing naar Lienden

In het najaar van 2005 verhuist Berkleba van Toldijk naar Lienden. Hier krijgen we een eigen magazijn en kantoorruimte ineen.

2007 – Uitbesteding logistiek en magazijn

Door de logistiek en het magazijn uit te besteden, kunnen we ons beter focussen op het contact met onze klanten. Dit is dan ook een zeer bewuste keuze. Daarnaast maakt het de aankomende verhuizing mogelijk.

2009 Hanita bij Berkleba en verhuizing Wijchen

2008 – Hanita komt bij Berkleba & verhuizing naar Wijchen

In 2009 is het zover, Berkleba neemt haar intrek in een nieuw pand in Wijchen. Dit is ook het jaar waarin Hanita, de vrouw van eigenaar Matthi, start bij Berkleba.

Berkleba huisstijl

2010 – Nieuw logo en huisstijl

We beginnen het nieuwe jaar goed in 2010, met de introductie van een nieuw logo en een nieuwe huisstijl.

2011 nieuwe stijl tape en lijm catalogus

2011 – Uitbreiding van het assortiment

Lijm wordt toegevoegd aan ons assortiment. Hiermee groeien we van tapeleverancier met kennis, naar totaaloplosser en totaalleverancier. Onze oude catalogus is niet meer toereikend, ook door onze nieuwe huisstijl. Hierop besluiten we een nieuwe catalogus samen te stellen.

Matthi Diploma EAS

2012 – European Adhesive Specialist (EAS)

Een mooie mijlpaal voor Berkleba: Matthi volgt een opleiding en mag zich, na het succesvol doorlopen hiervan, gecertificeerd European Adhesive Specialist noemen.

2014 – Een missie als een tweede huid

De missie wordt door Matthi en Hanita samen bedacht. Onze kernwaarden komen erin terug: plezier, samenwerken, de beste oplossingen leveren en verrassen. Want dat laatste brengt ons ook weer plezier. In het contact met onze klanten en fabrikanten is deze missie voor ons steeds belangrijker geworden.

Winkellijn

2016 – Een eigen winkellijn

Op verzoek van een grote klant in de automotive aftermarket, slaan we een nieuwe weg in. Een selectie van onze tapes wordt verpakt. Hiervoor ontwerpen we een eigen winkellijn. Deze producten worden verkocht in de automaterialenhandel.

2020 – Een bewogen jaar

Er gebeurt veel bij Berkleba in 2020. We krijgen net als iedereen te maken met het coronavirus, wat voor veel onzekerheid zorgt. Toch kent ons jaar een aantal hoogtepunten. We hebben tv-opnames voor RTL Z, we mogen onze SA10-lijm leveren voor de eerste geheel gelijmde en van composieten gemaakte stadsbus én we verhuizen van Wijchen naar een nieuw onderkomen in Nijmegen.

2021 – De start van een nieuwe fase

Het jaar waarin onze nieuwe website live gaat. Hierop gaan wij veel van onze kennis over lijmen en tapes delen. Ons doel is om de meest voor de hand liggende kennispartner in Nederland te worden op het gebied van verbinden met lijmen en tapes.

1989
2002
2005
2005
2007
2009
2010
2011
2012
2014
2016
2020
2021

Team Berkleba

Harrie

Harrie

Eindbaas

CHO / Chief Happiness officer

info@berkleba.nl

Jacqueline van Oers

Jacqueline van Oers

Office Manager

Order management, voorraad en logistiek

jacqueline.van.oers@berkleba.nl

Wim Bögels

Wim Bögels

Commerciële binnendienst / Controller

Sales en financiën

wim.bogels@berkleba.nl

Mathijs Rietrae

Mathijs Rietrae

Account manager

Sales & Marketing

mathijs@berkleba.nl

Matthi Rietrae

Matthi Rietrae

DGA / Sales / European Adhesive Specialist

General managament, expert in verbindingen, lijmspecialist

matthi.rietrae@berkleba.nl

Hanita Rietrae

Hanita Rietrae

DGA / Communicatie / Sales / HR

Communicatie, HRM, relatiebeheer en verbinder

hanita.rietrae@berkleba.nl

Matthi en Hanita Rietrae

Ervaren en deskundig

Berkleba een professionele kennispartner en totaalleverancier in diverse marktsegmenten. Onze DGA, Matthi Rietrae, is European Adhesive Specialist. Dit houdt in dat hij onder andere bevoegd is om adviezen uit te brengen en werkinstructies op te stellen voor klanten. Daarnaast zijn we voor de Nederlandse markt (exclusief) importeur en distributeur van de lijmen van onder andere Acralock  en DeskGlue Tech en van de Acrylic foam tapes van AFTC. Ook voor lijmapparatuur kun je bij ons terecht. We zijn distributeur van Mayer & Mayer, bouwer van pneumatische lijmmachines. Veel van onze producten vallen onder ons eigen Berkleba-label. Een assortiment van uitstekende kwaliteit, dat we steeds blijven uitbreiden.

Omdat we met een klein team werken, zijn de lijnen kort en leren we continu van elkaar. We besteden veel werkzaamheden, zoals warehousing, logistiek, administratie en automatisering uit aan professionele partners. Zo kunnen wij ons bezighouden met wat we het mooiste vinden aan ons vak: klantcontact! Elke klant, groot of klein, kan bij Berkleba rekenen op persoonlijke aandacht en een gedegen advies. Daarnaast besteden we veel tijd aan productontwikkeling om ons pakket altijd up-to-date te houden en zetten we altijd alles op alles om de beste oplossing te vinden voor elk vraagstuk over verbinden of bevestigen.

1 + 1 = 3 bij Berkleba

Berkleba wordt vol enthousiasme en energie gerund door echtpaar Matthi en Hanita Rietrae. Matthi nam het bedrijf in 2005 over van de eerste eigenaar. In 2009 werd Hanita mede-eigenaar, omdat ze voelde dat Berkleba iemand zoals haar nodig had. Bovendien had Matthi behoefte aan iemand die naast hem stond.

De magie van de samenwerking tussen Matthi en Hanita? Bij hen wordt 1 + 1 geen 2, maar 3. Samen zijn ze meer dan de losse componenten. Matthi is degene die ontzettend veel kennis heeft en Hanita brengt, naast dat ze inmiddels ook veel kennis heeft, een groot deel van de menselijke factor in. Ze bezoeken dan ook regelmatig samen de klanten en fabrikanten van Berkleba. Bij deze bezoeken merken ze vaak dat er al snel een band ontstaat die verder gaat dan het puur zakelijke contact, zonder dat ze daarop uit zijn.

In het begin moesten de twee echt hun weg vinden samen, vertelt Hanita. Ze schakelden een bedrijf in dat ondersteuning bood in business development. Zij hielden een spiegel voor, die liet zien dat het anders kon, en eigenlijk moest. De werkzaamheden moesten beter en eerlijker worden verdeeld. Voor Matthi, zelfverklaarde control freak, betekende dit meer loslaten. Een zwaar, maar toch ook mooi proces, zoals hij het zelf omschrijft.

Het echtpaar ziet zichzelf als fanatieke verbinders. Het fanatieke stukje komt bij Matthi vandaan, vertelt Hanita. Hij gaat altijd door tot hij een oplossing heeft. Eerder laat het hem niet los. Dat fanatisme is een rode draad in zijn leven. Niet alleen bij Berkleba, maar ook privé. Het stukje verbinding heeft bij Matthi moeten groeien. Langzamerhand kreeg hij meer interesse in zaken buiten de techniek om. Het échte verbinden ligt verankerd in Hanita, geeft Matthi aan. Zij heeft het plezier in het werk ingebracht bij Berkleba en het woord zelfs toegevoegd aan de missie van het bedrijf.

Hanita heeft een andere kijk op zaken. Zo ontwikkelde ze bijvoorbeeld een brochure op basis van toepassingen van producten. De inspiratie hiervoor ontstond deels door een filmpje van Jos Burgers dat Matthi en Hanita zagen, genaamd ‘Boren en gaten’. Samengevat staat hierin centraal dat bedrijven die boren verkopen, denken dat hun klanten behoefte hebben aan een boor, terwijl ze helemaal geen boor willen, maar een gat. De boor is puur het middel om dat te bereiken. Dit is precies de benadering van Berkleba. Wij weten wat de klant wil bereiken en vinden daar een passende oplossing voor, ook als we die niet op de plank hebben liggen.

Niet alleen Matthi en Hanita zijn fanatieke verbinders, dat geldt voor het hele team. We hebben allemaal ontzettend veel plezier in ons werk en in het contact met onze klanten. Dit zit in het DNA van Berkleba. Gaat dan altijd alles over rozen? Zeker niet. Maar de kracht van Matthi en Hanita is dat een van de twee aan de bel trekt als diegene ziet dat 1 en 1 niet meer 3 is, maar slechts 1,5. Zo houden ze elkaar scherp.

Misschien wel het allerbelangrijkst is de ongelooflijke drive die het echtpaar bezit. Hier zijn ze zich heel lang niet bewust van geweest, vertelt Hanita. Met de aandacht van Berkleba kunnen bedrijven mooiere producten produceren, of produceren op een manier die sneller of voordeliger is. Matthi geeft aan dat klanten soms tegen hem zeggen dat ze zouden willen dat alle leveranciers zo waren als Berkleba. Een heel mooi compliment, want voor ons is het niet meer dan normaal, maar voor onze klanten betekenen die normen duidelijk meer dan wij ons beseffen.

Als eerste onze nieuwste updates ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Chat openen