Merk jij ook dat een las vaak een zwak punt is? Een gelast onderdeel zit muurvast, maar zodra er druk op de las de komt blijkt dat er rondom de lasnaad ‘zwak staal’ zit én dat de lasnaad zelf gevoelig is voor scheuren. Een issue waar menig carrosseriebouwer tegenaan loopt. Want werken met lassen blijkt lang niet altijd de beste oplossing.

Lassen

Een praktijkvoorbeeld uit de carrosseriebouw: de laadruimte van een bakwagen. Voorheen werd deze bak met een combinatie van technieken gemaakt: geschroefd, gelast of in elkaar gezet met behulp van popnagels. De bak zit daarmee stevig in elkaar, maar er kleven ook nadelen aan deze technieken. Zo zorgen popnagels voor een vervorming van het materiaal (putjes) die zichtbaar is aan de buitenzijde van de bak. Schroeven hebben een lagere verbindingssterkte en zorgen ook niet voor een schoonheidsprijs. En zelfs lasnaden zijn vaak zichtbaar van buitenaf.

Lasnaden zorgen wél voor een muurvaste verbinding, maar bieden geen flexibiliteit en mogelijkheden om schokken te absorberen. Met als gevolg dat lasnaden op den duur scheuren wanneer bakwagens regelmatig over minder vlakke ondergronden rijden.

In de carrosseriebouw liep men overigens tegen meer nadelen van lassen aan. Alle nadelen van lassen hebben we hieronder voor je samengevat. Redenen genoeg dus om op zoek te gaan naar duurzame en krachtige alternatieven.

Nadelen Van Lassen

Lijmen

De afgelopen jaren is er veel getest en gewerkt met alternatieven voor lassen en zijn er al heel wat successen geboekt met lijmen. Het vertrouwen in lijmen is daarmee binnen de branche aanzienlijk gegroeid. Er zijn steeds meer ervaringsdeskundigen die de voordelen van deze techniek zien.

Een van de belangrijkste voordelen is dat iedereen kan lijmen! Daarnaast kan met lijm een betere krachtverdeling gerealiseerd worden dan met lassen. Waar een lasnaad alleen rondom de te bevestigen materialen gelegd kan worden, wordt lijm over het hele oppervlak van de materialen verdeeld.

Ook biedt lijm een grote mate van flexibiliteit. Komt er druk op een lijmril? Dan beweegt deze mee, de lijmril scheurt niet. Daardoor worden er relatief minder hoge spanningen opgebouwd bij belasting. Omdat lijmen een hoog rekvermogen hebben (tot wel 280%) neemt lijm zijn oorspronkelijke vorm weer aan zodra de belasting weg is.

Hieronder zetten we alle voordelen van lijmen voor je op een rijtje.

Voordelen Van Lijmen Nieuw

Bij een groot deel van de carrosseriebouwers die bakwagens produceren zijn traditionele technieken zoals lassen, popnagelen en schroeven inmiddels verleden tijd. De volledige bak wordt tegenwoordig verlijmd én vastgelijmd aan de carrosserie.

Toepassen van lijmtechniek

Als je de overstap maakt naar een andere techniek is het van belang dat je leert op welke manier je die toepast. Dat geldt ook voor het gebruik van lijmen. Er zijn diverse soorten lijm geschikt voor carrosseriebouw.

De meest gebruikte lijm in de carrosseriebouw is onze MS-Polymeerlijm. Een lijm die goede hechtingseigenschappen op praktisch elke ondergrond combineert met een zeer hoog rekvermogen. Een extra groot voordeel is dat er geen gevaarlijke stoffen vrijkomen in het productieproces (zoals isocyanaten bij PU-lijmen). Daarnaast werken we in de carrosseriebouw met tweecomponenten LSE-lijm. Die wordt met name gebruikt voor het bevestigen van vloeren van polypropyleen sandwichpanelen op aluminium. In onze uitleg over de toepassing focussen we op MS-Polymeerlijmen omdat die techniek nu eenmaal de meeste uitleg behoeft.

Voor je start met het verlijmen van materialen is een goede reiniging en voorbehandeling met een primer van cruciaal belang. Dit lijkt misschien een tijdrovende klus, maar gelukkig zijn er washprimers die reinigen en primeren combineren in één fles.

Nadat de washprimer goed is opgedroogd breng je de lijm aan. Dit doe je met behulp van een pneumatisch of elektrisch lijmpistool. Breng de lijm bij voorkeur aan in een driehoeksrups en druk deze uit tot een gestrekt ovaal. Daardoor wordt het rekvermogen van de lijm gemaximaliseerd. Wanneer je een lijmpistool gebruikt kun je eenvoudig de juiste breedte van je ril instellen. Kies voor rillen van maximaal 25 millimeter breed. De lijm hardt uit door luchtvochtigheid en warmte. Maak je de rillijnen breder dan 25 millimeter, dan hardt het middelste deel van de lijm niet uit. MS-Polymeerlijm biedt een maximale hechting bij een laag van 2 tot 3 millimeter dikte. Om dikte te bepalen kunnen twee verschillende oplossingen worden gebruikt:

  1. Breng lijmkanalen aan in je profielen.
  2. Gebruik dubbelzijdige PE trespaband. Deze tape fungeert als afstandhouder.

Na het aanbrengen van de lijm plaats je de materialen op elkaar en druk je ze goed aan. De lijm hardt, bij een maximale rupsdikte van 3 millimeter, door met 3mm per 24 uur.

Driehoeksrups Mettekst            Lijmrilaandrukken Mettekst2

Onze producten

Nu je de basiskennis over lijmen in de carrosseriebouw hebt gelezen zetten we graag alle producten die je kunt gebruiken in de carrosseriebouw op een rijtje:

Premium MS-Polymeer (BMSP800)

Wordt in carrosseriebouw voornamelijk toegepast bij het plaatsen van wanden in profielen. Het grote voordeel van dit product, in combinatie met de BMSP Washprimer, is dat een uitgebreide voorbehandeling niet nodig is. Met het gebruik van de BMSP Washprimer combineer je reiniging en primeren. De glasvezelversterkt polyester wandpanelen hoeven bij het gebruik van de BMSP in combinatie met de Washprimer niet meer geschuurd te worden. Dit is niet alleen beter voor de gezondheid van de medewerkers doordat ze niet blootgesteld worden aan fijnstof, het kost ook minder tijd in het productieproces.

LSE-lijm Methacrylaat 1:1 (PP1)

Worden vloeren van Polypropyleen sandwichpanelen direct op het aluminium onderstel verlijmd? Dan biedt deze LSE-lijm de perfecte uitkomst. Na het testen van talloze producten weten wij het zeker: dit is het enige product dat dit goed kan!

Cyanoacrylaat (CA) secondelijm (BCA401 en BCA406)

Rubber is moeilijk te verlijmen. Dat is lastig, want in de carrosseriebouw is het een veelgebruikt materiaal. Onze secondelijmen (CyanoAcrylaat) maken het wél mogelijk om rubber te verlijmen op een snelle en duurzame manier. Deze lijm is bij ons verkrijgbaar in twee varianten, dun vloeibaar en medium vloeibaar.

MS-Polymeer afdichtlijm (BMSP700)

Met de ontwikkeling van MS-Polymeerlijmen als alternatief voor lassen is ook een MS-Polymeerlijm tot stand gekomen die perfect te gebruiken is om naden af te dichten.

Deze afdichtlijm heeft een zeer goede hechting, ook op materialen die Polypropyleen bevatten. De lijm is vrij van oplosmiddelen, siliconen en isocyanaten. Ook is hij kleurvast, UV-, vocht-, weer-, schimmel- en verouderingsbestendig. Bovendien is MS-Polymeer afdichtlijm direct na huidvorming overschilderbaar met diverse dispersie en synthetische verfsystemen.

Heb je advies of hulp nodig?

Wil je advies over de toepassing van lijmen als alternatief van lassen in jouw productieproces? Of ben je benieuwd naar wat we verder voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via 024 3660621 of info@berkleba.nl. Onze specialisten helpen je graag verder.